Aangetrokken door het hoge rendement en de milieuvriendelijke eigenschappen van het isolatieschuim H2Foam, besloot een Belgische ondernemer om er zijn boot van 84 jaar oud, de Navis Salviae, mee te isoleren en luchtdicht te maken.
Aymar Mosseron Dupin, een Belgische ondernemer met een visie, zorgde ervoor dat de Navis Salviae, een boot van 84 jaar oud, opnieuw klaar is om de grote rivieren van Europa te bevaren. Het schip werd in 1929 gebouwd op de werf Lacroix te Flawinne en heette oorspronkelijk Jumetois. Het zal volledig worden verbouwd en dienst doen als opleidingscentrum, conferentieruimte en keuken/restaurant.
Dupin hoopt dat de boot na deze drastische renovatie opnieuw de schilderachtige wateren van de grote Europese rivieren, zoals de Rijn, zal kunnen bevaren. De Navis Salviae biedt plaats aan dertig personen en is een ideale keuze voor kookcursussen op het water.
Een tweede adem voor een grote dame
Voor het schip te water mag, moet het eerst voldoen aan de strenge Europese bouwnormen. In de achtersteven bevonden zich een woonruimte en badkamer, die volledig moesten worden gesloopt om de romp te kunnen ontbloten. Deze werd vervolgens behandeld met antiroestmiddel. Er werd ook een toegang tot het ruim gecreëerd, waar een keuken en ontvangstruimte werden voorzien.
De renovatiewerken omvatten ook de installatie van rioolleidingen, elektrische bedrading en verwarmings- en ventilatiebuizen, zodat het schip voldoet aan de lokale bouwvoorschriften.
Isolatie van een drijvende constructie
Aangetrokken door een aantal artikels in de geschreven pers en tv-uitzendingen, besloot de eigenaar om zijn schip te isoleren met het gespoten schuim H2Foam van Icynene, vanwege het hoge rendement en de superieure kwaliteit. De basis van het schuimmiddel – water – wekte ook zijn belangstelling, omdat het voldoet aan de lokale gezondheids- en veiligheidsnormen.
Aangezien er rekening moest worden gehouden met specifieke maritieme weersomstandigheden, besloot de verdeler voor de Benelux zich te wenden tot de Amerikaanse afdeling van Icynene. Samen met een team van ingenieurs, bouwexperten en technici werd bepaald welk type isolatie – open of gesloten celstructuur – de beste optie was voor de Navis Salviae. Na overleg bleek H2Foam Forte de beste keuze te zijn om het schip te isoleren.
H2Foam Forte van Icynene, het eerste schuim met gesloten cellen van gemiddelde dichtheid en met 100 % expansie op waterbasis, heeft een zeer laag aardopwarmings potentieel.
De REACH-certificering en de grote hoeveelheid gerecycleerde materialen maken van H2Foam Forte de beste keuze voor het schip. De unieke formule staat garant voor superieure hechtingseigenschappen aan alle substraten die gewoonlijk worden gebruikt in de bouw, in verschillende klimatologische omstandigheden. Dankzij de grotere structurele integriteit voor residentiële en commerciële gebouwen, bleek H2Foam ook ideaal te zijn voor het schip.
H2Foam Forte draagt bij tot een betere kwaliteit van de binnenlucht omdat het de luchtinfiltratie en de vochtbeweging blokkeert.
Groeiende belangstelling voor gespoten schuim. Steeds meer bezoekers uit de regio zijn geïnteresseerd in het isolatieschuim H2Foam. De lokale aannemer begon het product midden juni 2013 aan te brengen, in aanwezigheid van heel wat nieuwsgierigen die een kijkje kwamen nemen naar de werken.
Nadat H2Foam in de romp van het schip is aangebracht, is de Navis Salviae klaar om te worden gebruikt als drijvend opleidingscentrum, keuken en congrescentrum. Zo wordt de visie van de eigenaar realiteit.